opis

skpt.warszawa@gmail.com

Kartka z Kalendarza

Kartka z kalendarza – 11 lutego

Kartka z kalendarza – 11 lutego

Miewamy wyrzuty sumienia, że zbyt rzadko pisujemy o dziejach warszawskiej komunikacji miejskiej, odzwierciedlających historię samego miasta. Dziś więc przypomnimy o zapomnianej już chyba linii tramwajowej.

11 lutego 1952 roku na trasę wyjechał, po trzyletniej nieobecności, tramwaj numer 12. O ile jednak wcześniej linia ta łączyła Śródmieście z Dworcem Południowym, tym razem objawiła się gdzie indziej, w okolicy, w której kursowała przed wojną. Wyruszyła mianowicie nowym odcinkiem torów, liczącym 2 640 metrów przedłużeniem linii wzdłuż Wysockiego, od krańca Pelcowizna, ulicą Marywilską, do nowowybudowanej pętli Żerań Wschodni. Inwestycja ta była powiązana z powstałymi w tej części Żerania zakładami przemysłowymi, w szczególności Zakładu Prefabrykacji.

W latach 60., w związku z budową wielkiego osiedla na Bródnie, rozpoczęto przebudowę układu komunikacyjnego. Nowa linia tramwajowa prowadziła ulicą Budowlaną, Rembielińską i Annopol do nowopowstałych krańców Annopol i… Żerań Wschodni, położonego jednak o 700 metrów na wschód od swego poprzednika.

Ostatni tramwaj ulicami Wysockiego i Marywilską przejechał 17 października 1971 roku, kiedy to otwarto nową trasę. Śladów po torowisku z lat 50. przy Marywilskiej próżno szukać, jednak zachowano niewielki fragment jeszcze przedwojennych torów wzdłuż Wysockiego – które prezentujemy na zdjęciu z targowek.info.

Leave a Reply:

You don't have permission to register