Kartka z kalendarza – 14 kwietnia
Jeśli zdarza się Państwu podróżować koleją, a w szczególności historyczną „wiedenką”, być może jechali Państwo pociągiem TLK „Stanisław Wysocki”. Podejrzewamy, że nazwisko patrona niewiele mówiło, przychodzimy więc z pomocą. Choć wprawdzie poniewczasie, gdyż z obecnego rozkładu PKP pociąg wypadł…
14 kwietnia 1805 roku w Busku urodził się Stanisław Wysocki, inżynier, główny projektant Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej.
Ukończył filozofię, miernictwo i budownictwo na Uniwersytecie Warszawskim. Pobierał też lekcje malarstwa, coś nawet wystawiał, jednak kariery artysty nie zrobił. W wieku 25 lat został inżynierem Banku Polskiego. Walczył w powstaniu listopadowym w stopniu porucznika. Po wojnie realizował inwestycje Banku, jak np. spichlerze we Włocławku. W 1835 został naczelnym inżynierem Banku Polskiego i zajął się kolejną, wielką inwestycją, której Bank (a dokładnie jego wiceprezes, Henryk Łubieński) był inicjatorem – budową drogi żelaznej.
Wysocki został jej projektantem, a następnie naczelnym inżynierem budowy. Po jej uruchomieniu objął stanowisko naczelnego administratora, a w 1857 – generalnego inspektora dróg żelaznych w Królestwie Polskim.
Wsparcie udzielane powstańcom styczniowym przez kolejarzy zachwiało jego pozycją; w roku 1865 Wysocki odszedł na emeryturę. Jednak nawet wtedy doradzał przy budowie Kolei Terespolskiej.
Prócz kolei interesował się również wykorzystaniem asfaltu („smołowca”, jak wówczas pisano) do celów budowlanych i drogowych, i założył jego pierwszą polską fabrykę.
Wysocki zmarł 21 maja 1868 roku. Został pochowany na Cmentarzu Powązkowskim, a jego grób znajduje się tuż przed katakumbami.
Ilustracja za busko.travel.