Kartka z kalendarza – 7 grudnia
W dziejach ludzkości było kilka rewolucji. Jeśli pominiemy rewolucje polityczne, w oczy rzucą nam się te cywilizacyjne. Chociażby przemysłowa. Jednym z jej elementów było skonstruowanie i wprowadzenie do szerszego obiegu silników spalinowych, czyli napędu, który sprawdził się nie tylko w fabryce, ale również odmienił oblicze transportu – indywidualnego i zbiorowego.
Jednak zanim udało się dopracować technologię tak, żeby koszty jej wytworzenia były na tyle małe, że prawie każdy będzie w stanie kupić sobie samochód, była to rozrywka (i udogodnienie) dla nielicznych. Bardziej niż środkiem transportu, automobil był ciekawostką. I hobby, które zrzeszało ludzi.
Na tak archaiczne określenie jednego z najpowszechniejszych dzisiaj pojazdów pozwoliliśmy sobie z powodu dzisiejszej rocznicy. Dokładnie sto sześć lat temu, 7 grudnia 1909 roku, powstało Towarzystwo Automobilistów Królestwa Polskiego. Jego celem było zrzeszenie fascynatów tego sportu, sprowadzanie coraz to nowszych modeli samochodów, ale również rozpowszechnianie ich jako środków transportu. Spotkanie założycielskie odbyło się 7 grudnia 1909 roku w Hotelu Bristol. W jego czasie ukonstytuowało się towarzystwo i wybrano zarząd. Prezesem został Władysław Drucki-Lubecki, wnuk ministra skarbu Królestwa Polskiego, Franciszka Ksawerego Druckiego-Lubeckiego. W skład zarządu, ale również towarzystwa, wchodziła śmietanka towarzyska, z wieloma przedstawicielami arystokracji jak na przykład hrabiowie Zamoyski czy Raczyński. W 1913 roku spośród 141 członków, tytuły szlacheckie miało 52.
W czasie swojej działalności, Towarzystwo wydało atlas dróg Królestwa Polskiego, na których poprawę też miało ogromny wpływ. Współorganizowali również (z analogicznym Towarzystwem w Petersburgu) rajdy samochodowe, różne przedsięwzięcia sportowe, ale również turystyczno-krajoznawcze.
Spadkobiercami tradycji TAKP są Automobilklub Polski i Polski Związek Motorowy. Na ilustracji odznaka TAKP za stroną automotopedia.pl.